Santa
Cruz de la Palma – Garachico
Irroitimme
köydet varttia ennen aamu seitsemää saatuamme satama-altaan
sulkevan portin avauspyynnön perille marinerolle ja port
controllilta luvan siirtyä kaupallisen sataman läpi avoimmille
vesille. Matkaa oli reilu 60 Nm sivuvastaista tuulen pysytellssä
neljän ja seitsemä metrin välillä. Jouduimme avustamaan
moottorilla jonkin verran osan matkasta paremman nousukulman
saavuttamiseksi ja näinollen pääsimme yhdellä halssilla
Garachicon edustalle sekä vältimme Teneriffan luoteiskulman tuulen
kihdytyskaistan. Sataman
edusta oli kuoppainen ja pilottikirjatkin varoittelevat satamaan
sisään ja ulosajon vaarallisuudesta suuren swellin aikana. Vaikka
swelliä oli jonkin verran, sujui sisäänajo hyvin ja laskimme
isopurjeen vasta satama-altaassa. Matkalla
delffiinit kävivät tekemässä rungon vedenalaisen osan
pikatarkastuksen ja hävisivät omille teilleen yhtä nopeasti kuin
olivat tulleetkin.
|
Santa Gruz de La Palma by night |
Satamasta ei vastattu meille
VHF-kutsuun missään vaiheessa ja syykin selvisi hieman myöhemmin.
Kukaan ei osannut englantia. Arvasimme asian laidan, koska samalla
tavalla meille oli käynyt muutamassa pohjois Espanjan satamassa.
Itse
satama on suojaisa ja siisti. Saniteettitilat sitävastoin olivat
karmeat parakit.
Suihkussa
juuri ja juuri kävi ja tulihan sieltä lämmintä vettäkin, mutta
sai olla varovainen ettei jalka mennyt lattiasta läpi.
|
Garachicon suojainen satama |
Kaksiviikkoinen
vierähti jälleen nopeasti. Siinä ajassa ehdimme käydä Puerto de
la Cruzissa pari kertaa linja-autolla tapaamassa siellä lomailevaa
ystäväperhettämme. Viiden kilometrin päässä olevassa Icodin
kaupungissa muutamaan otteeseen ja tietysti lähikylässä
Garachicossa.
|
Aallonmurtajan koristeluita |
|
Icodissa lapset laskivat mäkeä puisilla hyllyilla ja vastaavilla, hurjan näköistä puuhaa. |
Yhtenä
iltana kun teimme iltakävelyn kylälle päätimme pistäytyä
viihtyisän oloisessa puiston baarikahvilassa. Tilasimme irish
coffeet mutta baarimikko ei tiennyt mikä se on. Kerroimme mitä
siihen tulee ja miten se tehdään, selvä hän tekee kuului vastaus.
Ja
mitä saimmekaan, pienet lasit jossa oli kyseiset aineosat, mutta ei
se näyttänyt saatikka
sitten maistunut toivotulta juomalta. Jatkossa pysyimme vain
ohrapirtelössä kun
joimme jotain kyseisessä kylässä,
sillä sitä ei voi sössiä tietämättömyydellä.
|
Paikallinen jouluseimi |
Garachico
– Las Galletas
Säätila
näytti sopivalta siirtymiseen Teneriffan lounaisnurkalle Las
Galletakseen. Irroitimme köydet juuri ennen kahdeksaa ja nostimme
isopurjeen satama-altaassa, koska aallonmurtajan ulkopuolella oli
jonkinmoinen swelli mikä hankaloittaa purjeen nostoa. Matka sujui
suurimmaksi osaksi moottorin avustamana
ja saavuimme satamaan hieman kello
neljän jälkeen. Matkan
havainnoiksi jäi delffiiniparven pikainen visiitti veneemme
ympärillä ja muutamia whale/ dolfin watching- aluksia.
|
Matkalla näkyi lumihuippuinen Teide |
Olimme
hädin tuskin saaneet köysiä kiinni kun ystäväpariskunta saapui
meitä moikkaamaan. He olivat lomailemasssa Los Americanosissa ja
olimme viestitelleet tulevamme lähimpään mahdolliseen satamaan.
Kävimme
yhdessä syömässä ja höpöttämässä kuulumiset.
Huilipäivän
jälkeen
loikkasimme bussiin ja ajoimme Los Americanosiin
tapaamaan ystäväpariskuntaa. Oli mukava viettää päivä heidän
kanssaan oikeassa turistirysässä. Seuraavana päivänä ystävämme
saapuivat veneellemme ja siirryimme seuraavaan satamaan.
|
Las Galletaksen satamakonttori |
Las
Galletas – San Miguel
Iltapäivällä
irroitimme köydet ja suuntasimme seuraavaan satamaan noin 4 Nm
päähän ystäviemme ollessa vieraanamme tämän huiman merimatkan.
Töijäys
skumpan jälkeen pistäydyimme myöhäisellä lounaalla jonka jälkeen
ystävämme joutuivat lähtemään takaisin hotellille seuraavana
aamuna alkavaa kotimatkaa silmälläpitäen.
San
Miguel on golf kylä ja tuntuu että kaikki pyörii tämän
kolopallopelin ympärillä. Jopa sataman marinerotkin ajelevat
golfkärryillä paikasta toiseen. Muutaman
kilometrin säteellä satamata näyttäisi olevan vain hotelleja ja
apartementoksia sekä lomaosakkeita. Eli hyvinkin
turistiorientoitunut kylä. Maitokauppoja löytyy kävelyetäisyydeltä
yksi, jossa tuntuu oleva pienehkö turistilisä hinnoissa.
Maitokaupan
ympärillä löytyy joitakin turisteille suunnattuja pikkukauppoja
kuten kaikissa etelän rantakohteissa, mutta muuta aluella kupiloden
lisäksi ei ole.
|
Erikoisin masto jonka olen purjeveneessä nähnyt |
Satamaan sisäänkirjautuminen
ei ole kovinkaan tarkkaa. Yritin muutaman kerran ja joko
satamakonttorissa ei ollut ketään paikalla tai pyysivät tulemaan
huomenna uudelleen. Onnistuihan se sitten lopulta.
Satama
itsessään on suojainen mutta pääosin vieraspaikat on
aallonmurtajan suuntaisen ponttoonilaiturin kylkikiinnityspaikkoja ja
useammassa rivissä jolloin joutuu loikkimaan toisten veneiden yli
päästäkseen laiturille. Meidänkin viereen tuli viimeisenä iltana
ilmeisemmin
itävallan lipun alla seilaava purjevene (Itävallan ja Latvian liput
kun ovat kovin samanlaisia) joille kerroimme lähtevämme seuravana
aamuna kahdeksan aikaan liikkeelle. Jotenkin aluksen kipparin oli
vaikea sisäistää ajatusta että hänen pitää olla aamulla ennen
kahdeksaa veneellään ja siirtämässä sitä pois meidän kyljestä,
hänellä kun omien sanojensa mukaan oli asunto 10 km päässä
satamasta. Lopulta hän ymmärsi yskän ja siirsi veneensä toiselle
puolelle
satamaa. Myöhemmin
illalla Saksan lipun alla purjehtiva 47 jalkainen vene törmäsi
meidän keulaan takakulmallaan ja jäivät sen jälkeen vielä
fendareistaan kiinni meidän keula-ankkuriin. Onneksi heillä oli
reilusti fendaeita ja vaurioita ei syntynyt meille. Aika moisia
törkymöykkyjä olivat. Eivät pahoitelleet tapahtumaa tai
vaivautuneet kysymään tuliko vahinkoja. Ilmeisesti kaikki eivät
ole olleet paikalla kun on jotain aikanaan jaettu.
San
Miguel – Santa Gruz de Tenerife
Lähdimme
kahdeksan jäljissä liikkeelle tyynessä kelissä Yammun työntäessä
meitä kohden määränpäätä. Matkalla muutama delffiinipavi kävi
tarkastamasa kulkijoiden aikeet, mutta eivä jääneet leikkimään
veneen keulalle vaan hävisivät yhtä nopeasti kuin olivat
ilmestyneetkin. Saavuttuamme
Satama-alueen edustalle pyysimme port controllilta lupaa siirtyä
satama-alueen poikki marinaan ja lupa myönnettiin heti. Seuraavaksi
otimme yhteyden marinaan ja ilmoitimme saapuvamme 10 minuutin päästä,
jotta marinero ehtii laiturille vastaan ja näyttämään meillee
varatun paikan.
|
Tyyni päivä ja välillä saapui pilvilauttoja jostain auringon eteen |
Joulu
oli tulossa ja kävimme muutamissa ruokakaupoissa tutustumassa
paikalliseen jouluruokatarjontaan. Totesimme että kohtuullisen hyvin
löytyy samantapaista ruokaa kuin olemme jouluna perinteisesti
syöneet, joten ei sen suhteen ollut hädän päivää.
|
Aattoaamun perinteinen riisipuuro |
|
Perinteistä jouluruokaa |
|
Paikallisen pulkkamäen ollessa auki oli lapsia pitkä jono odottamassa vuoroaan |
Venetarvikeliikkeitä löytyy
ainakin neljä joissa tietenkin piti käydä. Yhdestä liikkeestä
matkaan tarttui uudet kiinnitysköydet, noin niinkuin varoiksi,
toisesta pallofendari Ahdille uhratun tilalle ja kolmannessa saatiin
kaasupullot vaihdettua.
Yritimme
useampana päivänä saada auton vuokrattua, mutta huonoin tuloksin.
Kaikki olivat varattuja niistä vuokraamoista joista kyselimme.
Sitten oli pakko laajentaa reviiriä ja löysimme pienen vuokraamon
josta saimme auton varattua. Suuntasimme kohden Teideä. Olimme
hyvissä ajoin aamulla liikkeellä, tai niin ainakin uskoimme.
Päästyämme teiden ”hiihtohissien” luokse marssimme suoraan
lippuluukulle ostamaan tiketit huipulle menoon. Eipä onnistunut.
Kyseisen päivän liput olivat loppuun myyty, vaikka olimme puoli
tuntia avaamisen jälkeen lippuluukulla. Kyllä harmitti. Myöhemmin
selvisi että liput olisi voinut ostaa netin kautta ennakkoon ja näin
varmistaa pääsyn ylös. Ensi kerralla sitten. Kurvailimme
saaren pohjoisreunaa takaisin päin ja pysähdyimme San Cristobalissa
syömään. Saimme auton parkkihalliin ja suuntasimme jalan kohden
keskustan kävelykatuja. Sieltä valitsimme mukavan näköisen pikku
kuppilan, jonka tarjoilija ei osannut käytännössä sanaakaan
englantia emmekä me vastaavasti espanjaa. Ymmärtääksemme San
Cristobal on opiskelija kaupunki, mutta silti kyseisessä kuppilassa
ei kukaan osannut englantia. Saime google kääntäjän ja
tarjoilijan parin englanninkielisen sanan avustamana valittua
lounaslistalta jotan jonka ymmärsimme olevan lihaa. Pienen odottelun
jälkeen tulivat annokset pöytään. Saimme muutaman ison lihapullan
ja kämmenellisen
ranskiksia. Hyvältä maistui ja saimme niillä siirreettyä nälkää
seuraavaan ruokailuun asti. Seuraavaksi suuntasimme takaisin Santa
Cruziin ja maitokauppaan hieman isomman
punkrauksen merkeissä. Saimme ostokset tuotua autolla laiturin eteen
josta ne oli helppo siirtää veneeseen.
|
Tuolla olisimme halunneet ylös, toisin kävi |
|
Karun oloista maisemaa Teiden alapuolella |
Vuodenvaihde
sujui hyvän ruuan ja juoman merkeissä sekä illemmalla Ranskalaisen
naapuriveneen miehistön kanssa jutellessa. Vuodenvaihteen
ilotulitus oli hienoin näkemistämme koskaan ja raketit ammuttiin
niin, että niitä oli hyvä seurata omalta veneeltä. Seuraavana
päivänä edellisillan hilpeät Ranskaliset olivat yllättävän
hiljaisia, mistäköhän mahtoi johtua.
Kaksiviikkoinen pyörähti
nopeasti ja alko olla kovat poltteet päästä liikkeelle, vaikka
kaupunki olikin mukava.
|
Paikallista taidetta |
|
Rauhallinen ja suojainen satama |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti