Simrishamnista
Brunsbutteliin
Simrishamn
– Klintholm havn
Startti Simrishamista oli
rauhallinen. Söimme rauhassa aamupalan ja lähdimme liikkelle kohti
Ystadia, mutta noin 10 Nm ennen satamaa teimme suunnitelman muutoksen
ja käänsimme keulan kohti Mon saarta Tanskassa. Näin leppoisa 30Nm
matka vaihtui 90Nm tiukkaan kryssiin jota jouduimme osan matkasta
avittamaan koneella paremman nousukulman saavuttamiseksi. Tuulen
hieman noustessa matkanteko oli välillä märkää pärskeiden
lentäessä sitloodaan.
Klintholm haveniin saavuimme
vasta puolilta öin. Satama oli tuttu kahdeksan vuoden takaa, joten
sisäänajo ja paikan löytäminen oli helppoa myös pimeässä.
Kiinnityimme Ruotsalaisveneen kylkeen letkan viidenneksi.
Aamulla rannan puolella olevat
veneet lähtivät liikkeelle yhdeksän korvilla, joten jouduimme
irrotautumaan ja samalla teimme päätöksen jatkaa matkaa. Emme siis
käyneet edes laiturilla tämän matkan ensimmäisellä Tanskan
satamavierailulla.
Klintholm havn Mon-saarella edessä auringon laskiessa |
Kuu ehti nousta valaisemaan ennen satamaan saapumista |
Klinton
havn – Gedser
Lähtö
satamasta oli siis nopea tyynelle merelle. Tankkasimme dieselä
vauhdissa ja puksuttelimme yanmarin laulua kuunnellen koko matkan
Gedseriin. Matkalla ilma alkoi lämmetä ja pysähdyimme muutaman
minutin uintia varten. Oli raikas olo pulahduksen jälkeen.
Satamassa
oli hyvin tilaa ja näytti olevan hyvin suosittu saksalaisten
keskuudessa. Suurin
osa perälipuista kuulivat kyseisen maan kansalaisille.
Satama oli siisti ja sieltä
löytyivät grillauspaikat joita olisi ollut mukava hyödyntää jos
vain hiiliä olisi ollut matkassa. Myös dieseliä oli saatavissa.
Auringon lasku Gedserin satamassa |
Gedser
– Heiligenhafen
Lempeiden tuulten siivittämänä
suuntasimme kohti Heilingenhafenia. Alkumatkasta olivat purjeet vain
koristeena, mutta loppumatkasta niille oli jo käyttöä. Tuuli tuli
niin takaa, että jouduimme jiippailemaan väistelläksemme Saksan
puoleella avoveneillä kalastamassa olevia. Liekö ollut jokin
kalastuskilpailu, kun niin paljon pienveneitä näkyi.
Heiligenhafen toivotti meidät
tervetulleeksi erittäin synkän pilven muodossa, mutta sitä mukaa
kun satama läheni poistui tummat pilvet takavasempaan ja taivas oli
enää poutapilvinen köysiä kiinnitettäessä.
Satama on sen verran iso, että
meni reilu puolituntia paikan löytämiseen veneelle. Ei sillä,
etteikö paikkoja olisi ollut vapaana vaan tolppavälit olivat liian
kapeita meidän veneelle.
Saapumispäivän ja ”huili”
päivän ohjelmassa oli bunkrausta ja ruoripilotin sähkövian
korjaus. Molemmat toimenpiteet onnistuivat hyvin aivan omatoimisesti.
Heiligenhafen
– Stickenhörn sporthafen
Kello 7.50 köydet irtosivat
Heiligenhafenista ja satamaan johtavan pitkän rännin jälkeen
nostimme purjeet. Oli tiedossa kryssipäivä.
Alkumatka meni hienosti, mutta
vajaan kahden tunnin jälkeen tuuli alkoi siftailla 30 astette puolee
ja toiseen sekä tuulen voimakkuus vaihteli suuresti. Otimme
peltigenuan purjeiden avuksi ja näin pääsimme vastaisen mainingin
jarruttavasta momentista hieman pienemmällä vauhdin pudotuksella.
Kiilin lahdelle päästyämme saimme tuulen sivulta kurssin
käännyttyä ja annoimme yanmarin huilata.
Satamavalintamme
onnistui hyvin. Stickenhörn sporthafen sijaitsee noin mailin päässä
Holtenaun sululta ja käytännössä olimme ainoa vieraileva
venekunta koko
satamassa. Erittäin rauhallinen satama ja
siistit wc/ suihkutilat joten voi hyvällä omallatunnolla
suositella varsinkin
jos on menossa Nord-ostsee-kanal, eli Kiilin kanavan kautta
eteenpäin.
Stickenhörn
sporthafen – Rendsburg
Aamupalan jälkeen suuntasimme
Kiilin sulkua kohden. Kävimme maksamassa kanavamaksun sulkujen
pohjoispuolella olevassa automaatissa ja jäimme redille pyörimään
muiden kanavaan menijöiden seuraan.
Kanavamaksua ei enää
suoriteta sulussa, niin kuin vielä kahdeksan vuotta sitten. Sulussa
tapahtui muutama vuosi sitten ikävä onnettomuus, jossa sulun
reunassa olevia tikkaita kiivennyt, kanavamaksua maksamaan menossa
ollut veneilijä putosi ja menehtyi.
Meille odotusaika kanavaan
pääsyyn oli suhteellisen lyhyt. Noin 20 minuuttia. Kuuntelin VHF:ää
vielä kun olimme satamassa ja jo silloin Ruotsalainen vene kutsui
sulkumestaria päästäkseen sulutukseen. Eli heillä odotusaika
venyi ainakin puoleentoista tuntiin.
Sulutus oli nopeasti ohi.
Korkeusero Itämeren ja kanavan välillä on hyvin pieni. Arviolta
puolenmetrin luokkaa. Kanava itsessään on jopa hieman
yksitoikkoinen. Kanavan reunalla kulkevalla kevyenliikenteen väylällä
pyöräilijät menivät meidän ohitse, lehmänlanta tuoksui aika
ajoin ja silloin tällöin tuli suurempia ja pienempiä rahtialuksia
vastaan huviveneiden lisäksi.
Ilma oli raikas. Melkeinpä
kaikki vaatteet mitä kaapista löytyi oli päällä paksu pipo
mukaanlukien sekä kunnon lasketteluhanskat. Tuuli oli suoraan
kanavan suuntainen ja tietenkin vastainen. Välillä tuulimittarin
lukemat olivat yli 10m/s.
Noin neljän tunnin koneajon
jälkeen kiinnityimme Rendsburgin Eider marinaan. Emme menneet
keskustan vierasvenesatamaan sinne sopivan kovan tuulen vuoksi. Eider
marina oli valintana hyvä. Suojainen, hiljainen ja siisti.
Kävelymatka keskustaan oli luokkaa 20 minuuttia.
Holtenaun sulussa, pian päästään Kiiliin kanavaan |
Rendsburg
– Brunsbuttel
Rendsburgiin johtavasta
sivukanavasta, varsinaisella Kiilin kanavalle, juuri pois
päästessämme editsemme meni purjevene Suomen perälipulla. Oli
mukava nähdä Suomalainen vene.
Kanava-ajo oli edellisen
päivän toisintoa lukuunottamatta lämpötilaa ja tuulta. Lämpötilaa
oli pariastetta enemmän ja tuulta muutama metri vähemmän, eli
kohtalaisen raikasta edelleen.
Bruunsbuttelin
satama-altaaseen emme kunnolla edes päässeet, kun Rendsburgin
kohdalla ohi ajanut Suomalaispursi S/y Relaxin miehistö huuteli
meidät kylkeensä. Tosin siinä välissä oli Norjalaispursi joka
oli lähdössä pienen hetken päästä ja näin pääsimme Relaxin
kylkeen.
Jo Kalmarissa ja Utklippanilla
tapaamamme S/y Anniina saapui myös hetkeä myöhemmin satamaan.
Ilta meni suurelta osin
Relaxin miehistön kanssa rupatellessa ja valmistautuminen seuraavan
päivän sulutukseen ja Elbelle siirtymiseen jäi hieman vajaaksi.
Nyt on sulutusta vajaa Kiilin
kanava läpäisty. Kipparille tämä oli kolmas kerta, eli kaksi
Itämeri-Elbe ja yksi Elbe-Itämeri suunnassa. Tosin Ensimmäinen
Itämeri-Elbe suuntainen oli kuuunari Helenan miehistössä.
Förstillekkin tämä oli jo
toinen kyseisen kanavan läpäisy, eli yksi molempiin suuntiin on nyt
plakkarissa.
Kanava oli jossain kohdin hieman puuduttavaa koneistamista |
Yksi kanavan vastaantulijoista |
Portit auki Elbelle... ja myötävirtaan
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti