Brunsbuttel
– Cuxhaven
Brunsbuttelin sulutus Elbelle
sujui nopeasti. Sulussa oli meidän lisäksi vain S/y Relax, joten
oli privaatti sulutus Suomalaisille.
Elbellä oli myötävirtaa
vielä jäljellä joten koneistimme muutaman solmun nopeampaa vauhtia
kuin yleensä. 17nm matka taittui vajaassa kahdessa tunnissa.
Matka
tarjosi hieman perhosia vatsaan ja virran ihmettelyä, joka muuttui
tyytyväisyydeksi kun ehdimme satamaan ennen virtauksen kääntymistä
vastaiseksi.
Elbe on iso joki |
Meitä ennen sai Relax köydet
kiinni ja myöhemmin saapui s/y Anniina sekä s/y Victoria. Istuimme
kaikki Suomalaiset illalla Relaxin sitloodassa tarinoiden ja kuplivaa
nauttien. Oli oikein mukava tutustua jälleen uuteen venekuntaan joka
oli myös matkalla kohti eteläisiä leveyspiirejä ja lämpöä.
Cuxhavenin laituri on pitkä |
Cuxhaven
– Norderney
Herätys oli hieman enne kello
viittä ja köydet irtosivat viisi yli aamuviiden. Piti ehtiä
myötävirran matkaan. Aurinko alkoi nousemaan ja tuuli oli vielä
liian kevyt purjehdukseen, mutta nostimme isopurjeen kuitenkin
odottelemaan tuulen viriämistä.
Noin puolet matkasta pääsimme
purjeilla, mutta loppumatkan saimme koneistaa ja viimeiset 3nm oli
reilua vastavirtaa jossa yanmar sai tehdä töitä oikein kunnolla.
Vastaamme tuli myös Suomen perälipulla varustettu moottorivene
Norderneyn pohjois-luoteis nurkassa. Tervehtiminen tai pikemminkin
vilkuttaminen tässä tapauksessa, Ihme kyllä, on hieman erilaista
kuin jos vastaan tulee minkä tahansa muun maan perälipulla
varustettu vene, sitä vilkutetaan niin että hyvä ettei käsi
irtoa.
Norderneyssä pääsimme s/y
Relaxin kylkeen letkan viidenneksi. Päivään ei muuta enää mahtunut
kuin kahvittelut Relaxin miehistön kanssa, laiturikävely ja
velvollisuudet satamakonttorissa.
Kyllä se aurinko sieltä alkaa nousta |
Sieltä se nousee |
Aurinkoinen päivä tulossa |
Norderney
- Borkum
Aamulla nukuimme pitkään ja
letkan keskimmäine vene oli sopinut saavansa aisapaikan kello 11,
joten köydet irti heti aamiaisen jälkeen ja samalla päätimme
ottaa kurssin kohti Borkumin saarta. Viimeistä Saksan satamaamme.
Vuorovesi oli nousussa, joten pääsimme oikaisemaan yhden matalan
hiekkasärkän yli. Alavedellä olisi köli ollut tukevasti hiekassa.
Vaikka asian tietää, että vettä on riittävästi kyseisessä
kohdin, niin kyllä se saa silti pulssin nousemaan kun miettii onko
katsonut vedenkorkeuden muutoksen oikein.
Matka ei ollut mitän
purjehduksen juhlaa. Pääsimme kuitenkin suuren osan matkasta
purjeilla. Oli yksi harvoista tähänastisista lämpimistä päivistä,
tarkeni jopa hetken aikaa shortseissa ja hylkeitä näkyi useita.
Ovat uteliaita otuksia. Loppumatkasta pilvistyi ja oli kaivettava
purjehdusasu takaisin päälle.
Satamassa pääsimme jälleen
s/y Relaxin kylkeen ja juttua riitti kuten ennenkin.
Seuraavana aamuna Relax lähti
kohti kanavaseikkailuja ja me siirryimme laiturin toiselle puolelle
odottamaan tuulten kääntymistä ja rauhoittumista.
Meidän kyljessä ollut
Hollatilaisvene irroittautuessaan yritti viedä meidän yhden
kaidetolpan mukanaan, tosin siinä onnistumatta. Kaidetolppa tosin
sai uuden kaarevan muodon. Myöhemmin kyseisen veneen kippari tuli
kyselemään mahdollisia vaurioita. Näytin hänelle uuden design
saanutta tolppaa ja kerroin sen olevan noin 50€ arvoinen. Herra
nyökkäili ja lupasi korvata. Meni kaksi päivää ennenkuin herra
saapui tuomaan korvausta. 10€ ja kaljatölkki. Ilmeisen arvokas oli
ollut tuo 0,3 litran Heineken tölkki, pikaisesti laskettuna 40€.
Että näin toiset osaavat korvata toisille aiheutettuja vahinkoja.
Onneksi vahinko ei ole suuri ja enemmänkin kosmeettinen.
Borkkumissa vietimme 4 päivää
ja ehdimme käydä tutustumassa myös itse kylään, joka on noin
seitsämän kilometrin päässä satamasta. Linja-autolla keskustaan
ja takaisin tulimme junalla. Vaunujen päädyssä oli ulkoilma
”osasto”, jossa voi matkustaa tuulen tuivertaessa hiuksissa.
Mielenkiintoinen kokemus.
Borkumer kleinbahn |
Kylä itsessään oli
selkeästi Saksalaisten lomakohde. Kahvilassa ei käynyt kuin
käteinen, mikä hieman ihmetytti. Olisi jo luullut tämänkin maan
päässeen vanhoillisista tavoistaan maksukorttien suhteen. Saimme
vietettyä muutaman tunnin kierrellen kylää ja juuri enne junan
lähtöä kävimme paikallisessa maitokaupassa täydentämässä
muonavarastoamme.
Borkumin satamasta saa
kannuilla haettua dieseliä. Polttoaine pumppu toimii
korttautomaatilla, mutta automaatti toimii ainoastaan toimistoaikana.
Erikoista, mitä hyötyä on kalliista korttiautomaatista jos se ei
ole toiminnassa 24/7 varsinkin kun kuvittelee olevansa euroopan
yhdessä johtavassa talousmaassa.
Sääennusteet lupasivat
tuulten rauhoittuvan ja kääntyvän meille suosiollisimmiksi, joten
oli aika jatka matkaa.
Borkumin 24/7 satama. Viereinen huvivenesatama on alavedellä meille liian matala. |
Kaikki eivät ajakkaan Saksassa mersuilla ja bemareilla |
Borkum
– Vlievland
Lähtö hieman ennen auringon
nousua myötävirtaan. Purjeet saatiin vetämään muutaman mailin
päästä satamasta. Hetkeä myöhemmin autettiin koneella hetki,
jotta ei tarvinnut muuttaa kurssia kalastusaluksen väistämiseksi.
Matka sujui purjein
Vlievlandin saaren edustalle asti, jolloin tuulikulma kurssin
kääntyessä tuli täysin vastaiseksi ja kapealla väylällä
hiekkapankkien välissä luoviminen ei ollut vastavirtaan vaihtoehto.
Yanmar käyntiin ja taas kerran ihmettelimme vastavirran tekemiä
outoja liikkeitä ja pyörteitä.
Sataman
edustalla oli parisenkymmentä venettä redillä odottamassa satamaan
pääsyä. Kutsuimme VHF:llä satamaa sisäänajoluvan saamiseksi.
Meitä
luvattiin tulla hetken päästä ohjeistamaan ja näin kävikin.
Pyörimme
redillä parikymmentä minuuttia, kunnes kumiveneellä tultiin meitä
ohjeistamaan ja näytettiin paikka satamassa. Satama oli tupaten
täysi. Oli ilmeisesti jokin suurten hollantilaisveneiden
kokoontumisajot, kun niitä oli satamassa runsaasti ja
jonkinlaista karnevaalitunnelmaa oli havaittavissa.
Kävime
vielä aallonmurtajalta katsomassa jäikö redille veneitä ja jäihän
niitä. Ilmeisesti kaikki eivät mahtuneet tai sitten eivät
halunneet tulla täpötäyteen satamaan. Satamakapteeni joutui
ohjeistamaan Saksalaista isompaa moottorivenettä poistumaan
satamasta, kun olivat tulleet ilman lupaa satama-altaaseen. Eikä
heille enää sinä iltana löytynyt jostain syystä paikkaa, vaikka
saman kokoluokan purjeveneitä vielä saapui.
Satama oli täpötäysi |
Vlievland
– Den Helder
Startti oli aamun sarastaessa,
jotta pääsimme Vlievlandin suojasta vielä myötävirtaan
avoimemmille vesille.
Vajaa 40nm matka taittui
reippaasti. Olimme jo hieman enne puoltapäivää perillä virran
auttaessa matkantekoa. Parhaimmillan loki näytti jopa 9,5 solmua
6m/s tuulessa.
Viitisen mailia ennen satamaa
tuli jo toinen, Itämeren jäätyä taakse, Suomen perälipulla oleva
moottorivene vastaan. Taas vilkutettiin urakalla, mutta kädet on
kuitenkin tallella.
Satama oli selkeä ja
satamamestari eritäin avulias ja ystävällinen. Omien sanojensa
mukaa tehtävä oli hänelle harrastus, joka kyllä näkyi.
Paikka oli siinä mielessä
poikkeuksellinen että se siijaitsi sotilasalueella, jolloin
kaupungilta takaisin tultaessa piti porttivahdille soittaa
porttipuhelimesta päästäkseen takaisin huvivenesatamaan. Myös
toinen poikkeus yleiseen sääntöön oli pyykinpesukoneiden ja
kuivarin käytön sisältyminen satamamaksuun, joka oli meidän
veneeltä 25€.
Den Helderissä huoltokohteena
oli toinen genuan vinsseistä. Huoltoa oli pitkitetty liian kanssa.
Oli kova työ saada vinssi auki ja sen jälkeen tietysti
perusteellinen pesu sekä öljyäminen että rasvaus. Nyt taas vinssi
toimii hienosti.
Nyt on Friisien saaret
ohitettu ja aika siirtyä kohti mannerta.
Kelluva satamakonttori |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti