Las
Palmas – Puerto Rico
Aamu
auringon noustessa irroitimme köydet jo niin tutuksi tulleesta
laiturista ja suuntasimme kohden Gran Kanarian etelä reunalla olevaa
Puerto Ricoa. Alkumatkan moottoroinnin jälkeen saimme purjeet
vetämään ja tuulen kiihdytyskaistan lopussa saimme parhaimmillaan
gps:n näyttöön reilun 10 solmun lukemia. Oli mukava päästä
kauden avauspurjehduksella heti vauhteihin. Tuuli loppui kuin napista
painamalla kiihdytyskaistan jälkeen ja moottoroimme viimeiset mailit
satamaan. Saimme paikan laiturin tyvestä britti veneen vierestä.
Ensimmäinen kysymys heiltä oli: Oletteko
Suomesta? Kyllä,
vastasin ja Britti jatkoi:
Hyvä. Miehistö kun lähtee iltalennolla
kotiin jää kippari yksin veneeseen, niin hänen ei tarvitse juoda
yksinään. Näillä
Briteillä oli ainakin selkeä käsitys Suomalaisista ja
juomakulttuuristamme.
Kallioista tuli mielee erään pitkäsoittolevyn kansikuva |
Vietimme
kolme yötä Puerto Ricossa ja
tuona aikana ehdimme nähdä riittävästi tätä hotellialuetta.
Tiesimme että tämä on erittäin suosittu matkakohde ainakin
Suomalaisten keskuudessa, mutta yllätys oli se että aivan sama
minne kävelimme, niin hotelleja riitti.
Puerto Ricon satama |
Puerto
Rico – San Miguel
Lähdimme
liikkeelle juuri ennen kahdeksaa ja moottoroimme ensimmäiset mailit
päästäksemme saaren suojasta pois. Saatuamme tuulta purjeisiin
alkoi matka edistyä reippaasti. Tuuli oli takalanteelta ja sen veran
reippaan puoleista että otimme stuuraan kakkos reivin jo ennen
puoltamatkaa. Mukavasti pääsimme laskettelemaan aivan sataman
suulle, jossa laskimme purjeet ja pujahdimme jo tuttuun satamaan.
Saimme marinerolta ohjeet VHF:n välityksellä kenen kylkeen pitäisi
kiinnittyä. Veneen nimi tuli sen verran poikkeavasti lausuttuna,
ettemme heti löytäneet oikeaa venettä. Marinero huuteli rannalta
uudelleen ohjeet ja osoitti katamaraania.
Noniin, nyt löytyi ja kiinnityimme katin kylkeen.
Illalla
katsoimme tulevan päivän sääennustetta ja se näytti sopivalta
siirtyä eteenpäin. Meilä kun ei ollut halua jäädä jo
kertaalleen vierailtuun satamaan pidemmäksi aikaan kuin on tarvetta.
Satama ja sen ympäristö eivät ole niitä kaikkein viihtyisimpiä
meidän mielestä ja
ruokakauppaankin on reilumpi matka.
San
Miguel – San Sebastian de la Gomera
Alkumakan päätimme
lasketella myötäiseen pelkällä genualla, sillä Teneriffan
lounaiskärjessä tuuli tulisi loppumaan ja matkaa sinne on vain
muutamia maileja. Tuulen loputtua rullasimme genuan sisään ja
laitoimme Yammun töihin. Vimeiseksi 10 Nm matkan taitoimme tiukkaan
vastatuuleen genua reivattuna ja Yammun avustaessa tuulen noustessa
reiluun 10 m/s vauhtiin. Näin saimme pidettyä hyvää matkavauhtia
yllä huudattamatta Yammua sekä nousukulman pysymään riittävänä.
Teneriffan lounaiskärjen majakka |
Tämä legi oli yksi
parhaimmista eläinhavainto siirtymistä, joita olemme tähänasti
tehneet. Saimme bongattua portugalin sotalaivoja, delffiinejä,
valaita ja kävipä vielä kyyhkynenkin hetkeksi istumassa puomin
päällä.
Saavuttuamme
Sataman edustalle otin yhteyden VHF:llä port controlliin, josta ei
tullut vastausta. Jatkoimme laivasataman läpi kohden marinaa ja
kutsuin satamaa. Toisella
kutsukerralla sain vastauksen odotaa marinan ulkopuolella. Hetkeä
myöhemmin marinero saapui kumpparilla ja kysyi oliko meillä
varausta. Kerroin että on varaus ja hän etsi sitä papereistaan,
nosti katseensa ylös ja kertoi etei ollut varausta. Tätä
keskustelua jatkoimme mutaman kerran, marineron ottaessa välillä
yhteyttä satamakonttoriin. Pienen keskustelutuokion päätteeksi
varauksemme löytyi ja pääsimme marinaan. Syykin epäselvyyteen
löytyi, marinan henkilökunta oli kirjoittanut veneemme nimen väärin
papereihin vaikka soittaessani ja varatessani tavasin sekä
englanniksi että kansainvälisillä aakkosilla veneemme nimen. No,
sattuuhan näitä ja pääasia oli että saimme hyvän
sormiponttoonin
marinasta.
Pikaisen veneen spuulauksen ja
suihku käynnin jälkeen kiiruhdimme s/y Sympoosiumin miehistön
kutsusta heille vaihtamaan kulumisia. Ilta vierähti nopeasti
pikkutunneille asti. Hyvässä seurassa viihtyy aina.
Paria
päivää myöhemmin vuokrasimme auton heidän kanssaan ja
hurauttelimme pisin ja poikin saarta. Kävimme
Laurisilva-metsässä tekemässä pienen patikkaretken, La Galeran
kylässä syömässä ja vihellyskielellä katsomassa maisemia. Oli
hieno päivä ja mukavaa seuraa.
Laurisilva metsää |
Näköalapaikka lasilattialla |
Tuon verran oli pudotusta lasilattian alapuolella |
Viikko
oli
vierähtänyt
nopeasti ja
säänhaltija
näytti meille sopivaa tilaisuutta siirtyä tämän saariston
eteläisimmälle saarelle ja siitä tilaisuudesta päätimme ottaa
kopin.
San
Sebastian de La Gomera – Puerto de la Estaca
Lähdimme liikkeelle puoli
kahdeksan. Alkumatkan kuuntelimme Yammun hurinaa, kunnes pääsimme
La Gomeran kaakoiskulman ohi ja saimme purjeet vetämään. Aallokko
kasvoi päästyämme La Gomeran vaikutuksesta ja samalla se alkoi
muuttumaan sekavaksi, mutta mukavasti pääsimme kuitenkin etenemään
kohden määränpäätä.
Satama ei vastannut
VHF-kutsuun, joten ajoimme sisään satamaan ja valitsimme meille
mieluisan sormiponttoonipaikan. Veneen töijäyksen ja
sisäänkirjautumis muodollisuksien jälkeen aloimme selvittää
vuokra-auton saantia seuraavalle päivälle. Kolmannesta vuokraamosta
vasta luvattiin toimittaa auto satamaan. Kaksi muuta vuokraamoa
olisivat edellyttäneet auton hakua lentokentältä, jonne olis
pitänyt mennä taksilla tai bussilla ja tämä ajatusmalli ei juuri
sillä kohdin saaanut kannatusta meiltä kummaltakaan. No niin, nyt
oli auto seuraavaksi päiväksi ja pääsemme tutustumaan saareen.
Puerto de la Estacan laiturit vaikuttivat uudenkarheilta |
Saari
oli hieno, upeita maisemia, erittäin kihariasia teitä joissa ei
kakkosvaihdetta suurempaa tarvittu ja samalla sai jännitystä
elämään enemmän kuin riittävästi yhden päivän tarpeisiin.
Kahvilla
piipahdimme Mirador de la Penassa, todella uniikki paikka. Siellä
olisi viihtynyt pidempäänkin, istuen, nautien maisemista ja
hiljaisuudesta. Saaren lounaiskulmalla kävimme katsastamassa Faro de
Orchillan majakan ulkopuolelta ja teimme pienen patikkaretken nolla
meridiaanin muistomerkille. Siis se nolla
meridiaani
joka
oli 1600- ja 1700-luvuilla käytössä.
Myöhäisellä
lounaalla kävimme saaren toisessa satamassa, La Restingassa. Pitihän
sekin käydä tarkistamassa minkälaiset paikat siellä olisi jos
veneellä sinne saapuisi. Asialliselta näyttivät ja muutamia
vieraslipun alla olevia veneitä näkyi olevan pienen sataman
laitureissa. Kurvailimme
vielä Valverdeen, saaren pääkaupunkiin tekemään pientä
ruokatäydennystä ja samalla saimme ostetua saaren kuuluisat makeat
Quesadilla-herkut.
Illalla
tarkastimme tulevan päivän säätilan ja tuuliennuste kertoi meille
matkan jatkuvan seuraavana aamuna. Pikavisiitti saarella oli tehty ja
olimme todella tyytyväisiä että päätimme tulla tänne pienestä
epäröinnistä huolimatta.
Ei ole turvakaiteita tienreunoissa |
Hieman laittoi jännittämään näillä teillä ajelu |
0-meridiaanin muistomerkki |
Puerto
de la Estaca – San Miguel
Kello
soitti hieman aamu kuuden jälkeen. Valmistelimme stuuran noston
vielä laiturissa ja suuntasimme
laivasataman puolelle, jossa otimme keulan tuuleen tarkoituksena
nostaa isopurje. Odotimme hetken, sillä meitä lähestyi pienehkö
moottorivene. Luotsi tuli hätistelemään meitä pois
satama-altaasta sillä risteilijä oli tulossa satamaan.
Kerroimme nostavamme vain purjeen ja siirrymme sitten nopeasti pois
satama-alueelta. Vastaus tyydytti luotseja ja he jatkoivat matkaa
kohden sataman ulkopuolella olevaa pienehköä
risteilijää.
Aurinko alkoi heräilemään vasta lähtömme jälkeen |
Alkumatkan
sekavan ja terävän aallokon jälkeen meri tasottui ja matkanteko
oli kuivempaa pärskeiden loppuessa. Päästyämme La Gomeran suojaan
tuuli loppui ja oli otettava Yammu avuksi työntämään meitä
eteenpäin. Saimme tuulesta jälleen kiinni La Gomeran jälkeen ja
pääsimme hyvää vauhtia aina Teneriffan lounaisnurkalle jossa
tiesimme jälleen tuulen loppuvan ja muuttuvan vastaiseksi
niemenkärjen kierrettyämme. Otimme purjeet alas ja moottoroimme
muutamat viimeiset mailit satamaan. Tällä kerralla satamasta
ei vastattu VHF-kutsuun, sillä olimme ns.virka-ajan jälkeen tulossa
satamaan ja päivystävä marinero ei osannut englantia. Ei hän edes
vaivautunut tulemaan paikalle ja näyttämään meille paikkaa, joten
valitsimme meille mieluisan.
Matkalla
nautiskelimme kahvin kera Hierrolta ostamiamme Quesadilla-herkkuaja
samalla ihastellen delffiin-showta ja valaitakin nähtiin pariin
oteeseen, mutta onneksi riittävällä etäisyydellä. Noista
Quesadilloista ei oltu unohdettu sokeria taikinasta, sen verran
makeita olivat mutta hyviä.
El Hierron makeat herut kahvin kera maistuivat |
Delffiinit eivät tykkää poseerata kameran edessä |
Kaksi
päivää ja kolme yötä vietimme tässä
satamassa ja kikkailimme aikamme kuluksi odottaen tulevaa sunnuntaita
päästäksemme jatkamaan matkaa. Tämä oli jo kolmas kerta kun
olimme täällä ja halusimme pitää tämän vierailun
mahdollisimmen lyhyenä. Sinänsä paikka ei ole huono, mutta ei
meidä lempipaikkammekaan. Satamamaksuista sen verran, että aina on
ollut eri hinta kun olemme täällä vierailleet ja trendi on ollut
laskeva. Tämänkertainen maksu oli yötäkohden alle puolet
ensimmäisestä vierailustamme, että kyllä se meille vain sopi tämä
trendi.
San
Miguel – Puerto de Mogan
Iroitimme köydet
naapuriveneestä, jonka kylkikiinnityksessä olimme, aamu kuudelta.
Oli vielä täysin pimeää, mutta halusimme ehtiä ennen myöhemmin
iltapäivällä luvattua tuulen voimistumista Gran Kanarian suojaan.
Alkumatkan
koneistimme olemattomassa tuulessa ja auringon nousun jälkeen saimme
purjeet vetämään. Otimme
kurssin hieman pohjoisemmaksi kuin oli suora reitti, jolloin saisimme
kiihdytyskaistalla käännettyä kurssia etelämmäs ja otettua
reippaamman tulen takalanteelta vastaan. Kiihdytyskaistalla saimmekin
kunnon puuskia, parhaimmillaan tuulimittari näytti päälle 17m/s
lukemia ja matka taittui hyvää vauhtia.
Satamaan saavuttuamme
marinerot ohjasivat meidät ikävään paikkaan kiinnittäytymään.
Saimme satama-altaan reunaan mooring köysillä. Tikkaat olivat
käyttökelvottomassa kunnossa altaan reunamuurissa ja arvelutti
niitä pitkin kiivetä. Vaihdoin meidän kohdalla olleet tikkaat
parin veneen päässä oleviin ja edes hieman parempiin, mutta
jännitti siltikin niitä pitkin kulkea. Onneksi saimme seuraavana
päivänä laiturista hyvän paikan ja kulkuongelma poistui.
Tikkaat olivat parhaat päivänsä nähneet jo ajat sitten |
Ihmettelimme kaikkien
ravintoloiden olevan kiinni. Syy selvisi hyvin nopeasti: lockdown.
Alkoi Espanjan taistelu korona-virusta vastaan ja tilanne tulisi
olemaan seuraavat 15 päivää rajoitettua liikkumista. Ainoastaan
maitokaupassa, apteekissa, suihkussa ja vessassa sai käydä sekä
roskat viemässä. Kaikki muut kaupat ja liikkeet olivat kiinni ja
jopa uimarantakin oli suljettu. Satamassa ei saanut edes kumiveneellä
soutaa jonkin sortin liikunnallista aktiviteettiä ylläpitääkseen.
Rantakin oli suljettu oikein poliisin sulkunauhalla |
Tuo
15 päivän lockdown tila ei riittänyt, vaan sitä jatkettiin
toisella 15 päivällä pääsiäisen yli sekä
kaikki hotellit suljettiin ja turistit häädettiin kotimaihinsa.
Onneksi
olemme yhdessä Kanariansaarten aurinkoisimmista ja vallitsevilta
tuulilta suojaisammassa satamassa jossa ei ole käytännössä yhtään
turistia ja paikallisia asukkaitakaan
ei oli muutamaa sataa enempää, joten meillä tartuntariski on
olematon.
Haimme
Kanarian hallitukselta lupaa siirtyä Lanzarotelle ja sen
yllätykseksemme saimmekin. Luvassa kiellettiin meitä menemästä
maihin, mutta Marina Lanzarotelta saamassamme viestissä kerrottiin
meillä olevan kuitenkin samat oikeudet kuin aiemminkin. Siispä
tuuliennusteita tarkastelemaan ja päättämään sopiva lähtöpäivä.
Lähtöä
edeltävänä päivänä päätin vielä hakea pari kannullista
diisseliä varoiksi sataman huoltoasemalta. Kävelin kannujen kanssa
satama-altaan toiselle puolelle ja totesin huolto-aseman olevan
kiinni. Ovessa oli lappu että on vain torstai iltapäivisin avoinna
ja jos muulloin tarvitsee polttoainetta voi soittaa lapussa olevaan
numeroon. Soitin, mutta minulle vastattiin ettei ole mahdollista
saada kuin torstaisin. Hienoa, näin se homma toimii täällä.
Kanisterit kainaloon ja kävelemään parin kilometrin päässä
olevalle huoltoasemalle. Sieltä sain menovettä ja palasin
tytyväisenä takaisin veneelle. Päätin vielä käydä
katsastamassa veneen pohjan likaisuuden, sillä olimmehan jo
kuukauden olleet paikoillamme. Moganin sataman vesi on kirkasta ja
puhdasta, joten pohjakin oli hyvässä kunnossa. Kevyt harjaus
pehmeällä harjalla riitti saamaan pohjan näyttämään kuin juuri
telakalta olisi tullut. Nyt voimme hyvillä mielin irroittaa
seuraavana aamuna köydet ja suunnata kohden Lanzarotea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti