Puerto de Mogan –
Marina Lanzarote
Lähdimme likkeelle
aamuhämärissä tuulettomalle merelle. Vain muutama kalastusalus
näkyi siellä täällä, jotka olivat palaamassa kotisatamiinsa.
Koneistimme ensimmäiset tunnit aina Gran Kanarian kaakkoisnurkalle
asti jolloin virittelimme genaakkerin paikoilleen ja tuulen viritessä
pääsimme sitä hyödyntämään. Aluksi nopeutemme oli pelkällä
genaakkerilla neljän ja viiden solmun välillä, mutta tuulen
reipastuessa pääsimme jo seitsemää solmuun kunnes tuntui
pienoinen nykäys. Mikäs se oli, tuli kipparilta ja förstiltä kuin
yhdestä suusta. Genaakkerin keulassa oleva kiinnityspiste oli
pettänyt ja genaakkerin etukulma oli säätököyden varassa joka
meni keulakaiteen alapuolelta ja riuhtio vimmatusti, sillä tuuli oli
samalla reipastunut 10 m/s vauhtiin. Kiireesti otimme genaakkerin
sisään lisävaurioiden välttämiseksi. Keulaan olisi voinut tehdä
köysillä uuden kiinnityspisteen, mutta se olisi vaatinut
roikkumista osittain keulakaiteiden ulkopuolella ja pyrimme aina
nodattamaan ”safety first” lauseketta, joten pakkasimme
genaakkerin takaisin keulapunkan alle.
|
Hieman ennen keulan kiinnityspisteen pettämistä |
Loppumatka sujui mukavasti,
vaikka tuuli loppuikin illalla ja jouduimme koneistamaan koko yön ja
seuraavaan iltapäivään asti jolloin saavuimme Marina Lanzaroten
satamaan. Matkalla näimme hienoja delffiinien hyppyjä hieman
kauepana. Tällä kerralla ne eivät olleet lainkaan kiinnostuneita
meistä. Myös hieman ennen satamaan johtavan väylän alkua ui
muutaman ison delffiinin parvi aivan keulamme alitse, mutta nämäkään
eivät olleet meistä kiinnostuneita.
|
Auringon nousu Fuerteventuran itäpuolella |
Satamassa ystävällinen
marinero tuli koppaamaan köydet ja saimme jälleen hyvän
sormiponttoonipaikan. Meidän jälkeen muutamien minuuttien päästä
saapui S/y Olivia viereemme ja koppasimme vuorostaan heidän köytensä
sillä aikaan kun marinero oli noutamassa kulkukortteja meille.
Oli mukava päästä oikein
sadesuihkuun jossa sai vedenpainetta ja lämpötilaa säätää
vipuhanasta. Tälläistä ylellisyyttä ei ole ollut sitten
miesmuistiin. Moganin satamassa oli miesten puolelta hajonnut
lämminvesivaraaja ja Kippari oli saanut ottaa kylmiä suihkuja
viimeiset puolitoista viikkoa, niin tästä lämpimästä suihkusta
ei meinannut pois päästä. Tämä huvi kesti ainoastaan tuloillan.
Seuraavana aamuna marinero tuli kerämään sekä meiltä että S/y
Olivialta kulkukortin pois. Syynä oli meidän lupaongelma.
Luvassamme oli maininta ettemme saa poistua alukselta ja Cuardian
civil oli tulut asiasta huomauttamaan satamaa. Olimme tietysti hieman
närkästyneitä asiasta, koska Marina Lanzarote oli informoinut
meitä että saamme poistua maitokauppaan, aptekkiin ja sataman
saniteettitilat ovat käytössämme.
Alkoi asian selvittely ja
pyysimme Kanariansaarten Konsuliltakin apua aiheeseen, mutta tulos
oli nolla. Marina Lanzaroten johtajakin yritti meille lupa saada
(ainakin omien sanojensa mukaan), mutta turhaan.
Siinä vierähti
kaksi päivää ja viikonloppu oli edessä. Saimme S/y Olivian kanssa
tehtyä perjantai illalla uuden anomuksen ilmeisen hyvillä
perusteluilla, sillä lupa myönnettiin meille tiistaina. Saimme siis
hyvää treeniä venekaranteeni oloon jota mahdollisesti saamme
harrastaa myös Madeiralla ja Portugalissa.
|
Taidetta Marina Lanzaroten rannassa |
Kaksiviikkoinen vierähti
yllätävän nopeasti alkupäivien liikkumis luvan selvittelyssä ja
loppupäivien kulkulupaselvittelyssä Madeiralle sekä proviantti
varastojen täydentämisessä seuraavaa kahtaviikkoa silmälläpitäen.
|
Arrecifen kaupunginlahti jonne vain pikkuveneet pääsevät |
Saimme luvan ankkuroitua Porto
Santon sataman ulkopuolelle, mutta maihinnousulupaa meille ei sieltä
herunu. Sääikkunakin näytti meille sopivia kelejä lähteä
eteenpäin, joten vielä viimeiset ilmoitukset Marina Lanzaroten
toimesta Guardian Civilille lähtöaikeistamme ettei meitä turhaan
pysäytetä sataman ulkopuolella kuten kävi Ranskalaisveneelle ja
sitten Vappuaamun auringon ensisäteiden kanssa yhtä matkaa kohden
Porto Santoa.
Marina
Lanzarote – Porto Santo
Köydet irtosivat muutamia
minuutteja aamu seitsemän jälkeen ja suuntasimme S/y Olivian
vanavedessä kohden sataman suuta. Nostimme isopurjeen ykkösreiviin
vielä satama-alueella, koska oli hieman arvailujen varassa
minkälainen tuuli olisi sataman ulkopuolella tuulen
kiihdytyskaistasta johtuen. Tuuli oli kuitenkin leppoisa ja
laskettelimme Lanzaroten reunaa alaspäin kohden Fuenteventuran ja
Lanzaroten välistä salmea. Saarten välissä saimmekin hieman
parempaa tuulta ja matka alkoi taittua.
|
Kuivan oloinen on Lanzarote |
|
Lanzaroten eteläkärjen majakka |
Lanzaroten jälkeen saimme
tiukalla kryssillä suunnaksi suoraan Porto Santon sataman ja matka
eteni mukavasti Hydrovanen ohjatessa. Tuuli kuitenkin hyytyi
seuraavana iltapäivänä ja saimme kuunnella Yammun kehräystä
puoli vuorokautta ennen tuulen uudelleen heräämistä.
|
Jossain Lanzaroen ja Porto Santon välissä |
Aamuyöstä
Madeiran valot alkoivat loistaa, tuuli otti lisää vauhtia ja me
kakkosreivin. Loppumatkalla tuuli oli reipasta ja parhaimmillaan
tuulimittarissa välkkyi reilun 14 m/s lukemia.
|
Aamulla löytyi salamatkustaja sitloodan pohjalta. Ilmeisesti aalto oli heittänyt kalmarin kyytiimme. |
|
Kohta perillä Porto Santossa |
Sataman suulla laskimme
purjeet ja otimme paikalliseen meripoliisiin yhteyttä saadaksemme
luvan ankkuroitua aallonmurtajan sisäpuolelle suojaan. Saimme luvan
pienen keskustelun jälkeen ja ajoimme sisään satama-altaaseen.
Kuokka pohjaan, peruuttelua pidon varmistamiseksi ja jämme
odottelemaan S/y Olivian saapumista sadekuuron heikentäessä
näkyvyyden.
|
Muumihahmokin kävi tarkastamassa kulkijoiden suunnan |
Kaksi yötä keikuimme
aallonmurtajan suuaukosta suoraan satamaan saapuvassa swellissä ja
kuuntelimme tavaroiden etsiessä kaapeissa parempaa paikkaa.
Maihinnousulupaa ei ollut tiedossa ainakaan kahten viikkoon, jos
senkään jälkeen, joten katsoimme riittävän hyvän sääikkunan
olevan kohdillaan suunnataksemme kohden mannereurooppaa.
Porto Santo – Sines
Kuokka
nousi pohjasta hieman vielä hämärässä aamu seitsemältä ja
suuntasimme ulos aallonmurtajan suuaukosta. Kiersimme Porto
Santon kaakkoiskulman ja saimme purjeet vetämään muutamia maileja
myöhemmin päästyämme saaren suojaavasta vaikutuksesta. Otimme
suunnaksi pohjois-koillisen ja
Josephinen matalan jonka jälkeen käänsimme kurssin suoraan
määränpäähän Sinekseen. Saavuimme
perille iltahämärän laskeutuessa kolme ja puoli vuorokautta
lähdön jälkeen ja saimme ankkurilahdella valita vapaasti
paikkamme. Ruuhkaa ei ollut. Ainoastaan yksi vierasvene oli
ankkurissa
ennen meitä. Laituriin meillä ei ollut mitään asiaa vallitsevan
koronakriisin auheuttaman
Portugalin maahantulo rajotusten vuoksi.
Matka sujui hyvin. Ainoana
miinusmerkkisennä tapahtumana oli törmäys merellä. Törmäys ei
ollut vakava ainakaan meille. Emme jääneet kyselemään vastapuolen
tilannetta vaan poistuimme pysähtymättä paikalta. Toivon mukaan
vastapuolen kolhut jäivät naarmuiksi kilpiin eikä suurempia
vammoja syntynyt kilpikonnapariskunnalle.
Tällä
reilun 500 Nm matkalla näimme delffiinejä, valaita sekä
törmäämiimme kilpikonnien lisäksi pari muuta
kilpikonnaa.
Minnekköhän nämä kilpikonnat ovat menossa ja mistä tulossa, kun
tuntuu että ajelehtivat keskellä ei mitään täysin holtittomasti.
Keikuimme
Sineksen
lahdella ankkurissa
viisi
yötä, välillä enemmän ja välillä vähemmän odotellessa
sopivaa sääikkunaa jatkaaksemme matkaa kohden pohjoista.
Yhtenä päivänä pääsimme käymään polttoainelaiturilla
tankkaamassa dieseliä ja vettä poliisin valvoessa tilannetta.
|
Keskustelua paikallisen Meripoliisin kanssa |
Nyt
oli meidän Makronesian kierroksemme saatu päätökseen. Paljon
näimme ja koimme. Paljon jäi vielä näkemättä ja kokematta
matkasuunnitelmasta jo alun perinkin pois jätettyjen saarten osalta
sekä
osittain
koronaviruksen aiheuttaman pandemian vuoksi.
Ehkä sitten seuraavalla retkellä paikkaamme nämä puuttuvat aukot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti